United Arab Emirates (U.A.E)

1 april 2019 - Masqat, Oman

In Bengalore heb ik een tussenstop voordat ik naar Dubai vlieg. Ik zit rustig op een bankje te lezen om mijn tijd te doden tot er een militair mijn rust verstoord. Hij vraagt of de tas die 2 meter naast me ligt op de stoel van mij is, dat is deze niet. Hij vraagt me rustig om op een afstand plaats te nemen en dat doe ik natuurlijk dan ook. Binnen 5 minuten zijn er een aantal militaren aanwezig inclusief een hond. De hond krijgt opdrachten en begint de tas te verkennen en eraan te snuffelen. Vervolgens gaat hij terug naar zijn baas en seint zijn goedkeuring. De tas wordt vervolgens zorgvuldig en tergend langzaam opengemaakt en de inhoudt eruit gehaald. Het gaat gelukkig om een vergeten tas met voedselwaren. Ik heb me geen seconde onveilig gevoeld en vond het eigenlijk wel interessant om dit hele proces te kunnen volgen. Respect voor de mensen die hier dagelijks mee te maken krijgen en dus risico’s lopen voor de veiligheid van anderen.

Het vliegtuig is bijna volledig gevuld met mannen. Ik gok dat dit allemaal arbeiders zijn aangezien 1/3 van de mensen in de Arabische Emiraten bestaat uit mensen van India. Ik heb een nachtvlucht en tussendoor veel uren moeten wachten op het vliegveld. Wanneer ik Dubai bereik ben ik dan ook alles behalve topfit. Ik moet met de metro richting de wijk Tecom waar mijn hostel is. Ik stap de metro in, zet mijn tas neer, kijk om me heen en meteen valt me iets op. Overal om mij heen stond het vol met vrouwen, ik dacht deze stad bevalt me nu al. Ik kon geen man om mij heen zien en kwam er al snel achter door roze stickers op de deuren dat ik verkeerd was. Ik zat namelijk in een stuk metro alleen voor vrouwen... de volgende halte ben ik netjes naar buiten gegaan en heb ik de volgende metro gepakt. Later blijkt dat alle bussen en metro’s plekken hebben waar alleen vrouwen mogen zitten. Zelfs als de metro bomvol is en het bij de vrouwen rustig is zie je hier geen mannen, dit kost je namelijk 100 dirham. Een goed en mooi gebaar voor de vrouwen die tevens wel overal mogen plaatsnemen.

Van de chaos en armoede van India naar de waanzin in Dubai is de grootste cultuur omslag die ik tot nu toe heb mogen mee maken. Een land met een korte en karige geschiedenis maar waar veel werk verzet is in de afgelopen 20 jaar. Door het geld van olie is deze stad in de woestijn letterlijk uit het niks in alle opzichten omhoog en in de breedte geschoten. Door de rit in de metro zie je alle hoog en nieuwbouw in de stad al goed. Mijn eerste gevoel zegt dat het alleen vergelijkbaar is met Singapore maar dan nog veel extremer, ik kan het nergens anders mee vergelijken tot nu toe. Er is al veel nieuwbouw en op alle plekken wordt er constant nog gewerkt aan het bouwen van meer en groter.

De eerste middag heb ik lekker niks gedaan en wat mensen leren kennen in backpacker 16 hostel. De volgende dag bezocht ik het gebied genaamd Marina. Dit bestond uit een grote promenade omringd door grote gebouwen en kunstmatige wateren waar veel boten aangemeerd lagen. In een gebouw op de 66e verdieping lag een hostel dat samenwerkt met mijn hostel. Het geluk hiervan is dat ik een bezoek kon brengen en kon genieten van het uitzicht. Het uitzicht over deze hoogbouw stad was mooi, maar vooral de bekende kunstmatige palm in zee van boven zien was hier het hoogtepunt. Deze palm is volgebouwd met dure villa’s. Wat een stad is het nu al, ondanks alle nepheid door geld, gebrek aan geschiedenis en een echte ziel bevalt deze stad me heel erg goed.

Een bezoek aan het hoogste gebouw ter wereld kun je letterlijk niet omheen. Burj al Khalifa is maar liefst 830 meter hoog en de wolkenkrabbers die ik in New York heb gezien vallen hiernaast in het niet. Naast Burj al Khalifa ligt de beroemde Dubai Mall, ook een shopping mall zoals nog nooit eerder gezien. Buiten alle winkels die hier te vinden zijn vindt je ook nog een immens groot aquarium met haaien, manta Rays en nog veel meer. Een grote waterval en nog veel meer kun je hier terug vinden. Het enige wat je niet, ofja met moeite kan terugvinden is de ingang richting de metro. Desalniettemin is het toch leuk om

hier een tijdje rond te lopen en deze plaats te ontdekken.

Een bezoek aan het consulaat van Iran liep op niks uit. Ze gaven aan dat ik geen visa op voorhand nodig had en gewoon een visa on arrival (VOA) kon krijgen. Weer geluk dat ik in Nederland geboren ben en zoveel mogelijkheden heb met mijn sterke Nederlandse paspoort. Dit in tegendeel tot veel mensen die ik de afgelopen 1,5 jaar heb leren kennen.

Een van de beroemdste hotels ter wereld is de Burj al Arab. Het hotel dat op een kunstmatig eiland ligt met de vormen van een zeil van een schip. Ik heb het gezien en afgevinkt. Zeker een mooi gebouw maar niet de moeite waard om lang te blijven hangen. Deze stad is overigens heel schoon, overal zijn constant mensen bezig om hier zorg voor te dragen. Bijvoorbeeld raar opkijken van mensen die parkeerplaatsen schoonhouden hoef je hier niet. In de grote supermarkten is ook alles mogelijk. Je koopt hier producten zoals brood, tomaten, telefoons, actie camera’s, kinderwagens, kleren en nog veel meer.

In de avond bracht ik wederom een bezoek aan Burj al Khalifa. Dit keer om de water en lichtshow te bezoeken. Elk half uur was er een show met fonteinen te zien en elk half uur een lichtshow, deze wisselden elkaar elke 15 minuten af. Ik heb hier ongeveer twee uur gezeten om de verschillende shows en passerende mensen te bekijken. Hele mooie shows zeker een must om te bezoeken als je ooit in Dubai zult zijn. Tevens wordt er momenteel gebouwd aan het volgende hoogste gebouw ter wereld met een hoogte van meer dan 1200 meter.

The mall of the Emirates is vergelijkbaar met Dubai Mall alleen iets kleiner. Wat ze hier wel hebben is de grootste indoor ski hal ter wereld (zoals snowworld). Ik heb gekeken wat het me zou kosten om een uurtje te gaan snowboarden maar bij het zien van de hoge prijs verging me de zin direct. Gelukkig ben ik deze dagen al sportief genoeg door ongeveer 30 kilometer per dag rond te lopen door de verschillende gebieden.

Een bezoek aan de de hoofdstad Abu Dhabi kon natuurlijk niet uitblijven. Negentig minuten enkel met de bus voor 6 euro en je bent er al. Er waren maar twee dingen die ik hier wilde zien, de moskee en een museum. De Sheihk Zayed moskee is een van de grootste ter wereld en zeker het bezoeken waard. Dit kolossale gebouw bestaat vrijwel geheel uit wit marmer en is heel indrukwekkend. Om eerlijk te zijn vind ik deze moskee mooier dan de Taj Mahal in India. Helaas had ik de tijd niet meer om het Louvre (art museum) te bezoeken en besloot ik de shoppingmall in te duiken voor nieuwe schoenen.

Ik zit in de perfect periode om dit land te bezoeken. Het is warm en regelmatig bewolkt wat de temperatuur heel aangenaam maakt ondanks het toch lekker warm is. Vanaf de komende weken gaat de temperatuur flink omhoog en schijnt het op de straten vrijwel uitgestorven te zijn. Mensen verplaatsen zich dan van airco naar airco en het schijnt zelfs dat een minuut lopen naar de supermarkt in deze oven zorgt voor een bezweet lichaam. Wind klinkt lekker, maar deze is heel warm en heb je dan dus liever niet.

De overige dagen heb ik lekker rond gewandeld en vooral ook veel niks gedaan. Na meer dan drie maanden constant onderweg te zijn in Nieuw Zeeland, Indonesië en India was het tijd om alles te laten bezinken en niks uit te voeren. Uitslapen, wandelen, met mensen praten en een keer op stap waren mijn activiteiten. Een avond opstap heb ik nog nooit zo duur meegemaakt als hier. Australië is er niks bij en dat is al heel duur in vergelijking tot Nederland.

Dit land is zeker de moeite waard om een week te bezoeken en alle gekte waar te nemen. Het strand is fijn en in de juiste tijd van het jaar is de temperatuur heel aangenaam. Wel moet je er bewust van zijn dat er geen geschiedenis en authentieke plekken zijn, als je hier voor komt ben je verkeerd. Het straalt overal van het geld, status en veel rijkdom. De prijzen in de supermarkt zijn lager dan in Australië en Nederland. Daarnaast kun je deze stad vrij goedkoop bezoeken als je bewust leeft maar je kunt ook snel veel geld uitgeven als je gek doet.

1. Marlou:
    1 april 2019
    Wederom leuk om te lezen
  2. Ton van Oort:
    4 april 2019
    Hallo Sil, begrijp dat je Iran wil bezoeken? Daar zul je beslist geen spijt van krijgen, maar ik betwijfel of je ter plekke een visum kunt krijgen, zo ja dan is het wellicht heel veel duurder.
    Succes, ben benieuwd